Serwis farmaceutyczny
szukaj w farmacjaija.pl


Profilaktyka

Jak bez wyrzeczeń zaoszczędzić 100 kalorii

- 2010-01-08

Choroby przenoszone przez pocałunek

Wiele z powszechnie występujących chorób przenoszonych jest drogą kropelkową. Źródłem mikroorganizmu jest nabłonek dróg oddechowych i...

Kobiety a mężczyźni

Prawie wszędzie na świecie kobiety dożywają starszego wieku niż mężczyźni.

Toksoplazmoza

Toxoplasma gondii bywa określany mianem pasożyta, który odniósł największy sukces. Występuje na całym świecie, zakaża wszystkie...

Przyjmowanie mniejszej ilości kalorii wcale nie jest trudne. Zobacz, co możesz zrobić, by chudnąć powoli, lecz bez wysiłku.

  1. Na śniadanie wybierz ciemne pieczywo, rezygnując z croissanta lub słodkiej bułki. Przy dwóch kromkach chleba w stosunku do jednego croissanta zaoszczędzisz 130 kcal.
  2. Jedząc drób, oddzielaj mięso od skóry. Przy 200-gramowej porcji mięsa nie przyswoisz niepotrzebnych 100 kalorii. Jeśli masz ochotę na smażonego kurczaka, przed zjedzeniem odsącz swoją porcję w papier. Wsiąknięty w niego tłuszcz to twoje zaoszczędzone 100 kcal.
  3. Zup-kremów nie zabielaj dodatkowo śmietaną. Ich konsystencja jest wystarczająco gęsta. Jeśli chcesz ją rozbielić - dodaj odrobinę mleka.
  4. Wybieraj keczup zamiast majonezu. Łyżka keczupu to 20 kcal, łyżka majonezu - aż 140.
  5. Nie możesz obejrzeć filmu bez przegryzania czegokolwiek? Zrób na patelni popcorn bez tłuszczu. Przy 50 gramowej porcji w porównaniu z chipsami zaoszczędzisz ponad 100 kcal.
  6. Lubisz wino? Rozcieńczaj je wodą. Przy trzech kieliszkach zaoszczędzisz 90 kcal. Zimą zamiast grzanego wina dla rozgrzania się wypij filiżankę owocowej herbaty. Będzie smakować nieco inaczej, ale także rozgrzeje i zaoszczędzisz 170 kcal.
  7. Jedz ostro i eksperymentuj z rozmaitymi przyprawami. Badania pokazują, że przyprawy hamują ośrodek sytości, a capsaicyna, odpowiadająca za ostry smak chilli, blokuje odkładanie się tłuszczu w komórkach tłuszczowych.
  8. Nie kupuj produktów w dużych, ekonomicznych opakowaniach. Zamiast jogurtu 250 g kup o połowę mniejszy. Taki wybór spowoduje, że przyswoisz 120 kcal mniej, ale i nie odmówisz sobie przyjemności.
  9. Pijesz kawę ze śmietanką? Ma 10% tłuszczu. Zamień ją na mleko 1,5%. Pijąc 3 filiżanki kawy dziennie z dodatkiem 3 łyżeczek mleka, w ciągu dwóch dni zaoszczędzisz 100 kalorii. Duże macchiato zamień na małe cappuccino. 400 ml macchiato to 160 kcal, 150 ml cappuccino to tylko 40 kcal. W kawiarni do kawy dodawane jest często ciasteczko - odłóż je.
  10. Zrezygnuj z masła i margaryny do smarowania pieczywa. Jeśli jesteś przyzwyczajona, że między pieczywem a wędliną coś się znajduje, spróbuj posmarować kanapkę przecierem pomidorowym, pastą Ajvar (przecier z papryki) bądź położyć liść sałaty. Na takiej kanapce bez masła zaoszczędzisz 100 kcal.
  11. W restauracji zrezygnuj z pieczywa oraz masła czosnkowego. Jeśli uwielbiasz frytki, kup małą 110-gramową porcję. W porównaniu z dużą, 150-gramową, zaoszczędzisz 100 kcal.
  12. Jedz duże porcje sałat z dodatkiem oliwy. Dressing lub tłusty majonezowy sos uatrakcyjniający sałatę to przeciętnie dodatkowe 100 kcal.
  13. W czasie treningów nie pij napojów izotonicznych, ale czystą wodę. Pół litra napoju izotonicznego to 200 kcal, pół litra wody - 0.
  14. Spalisz 100 kcal przez 15 minut rąbiąc drzewo do kominka, 17 minut ciężko pracując w ogrodzie, 25 minut ścieląc łóżka, 26 minut myjąc okna, 47 minut myjąc schody lub robiąc przez godzinę zakupy w supermarkecie z 20-kilowym dzieckiem siedzącym w wózku. Co ciekawe, tyle samo spalisz śpiąc nieprzerwanie przez 100 minut.
  15. Aby spalić 100 kcal w czasie treningu, masz do wyboru: przez 9 minut grać w sqausha, 16 minut w tenisa, 20 minut w badmintona, 33 minuty w tenis stołowy. Możesz też przez 12 minut chodzić po steperze, 18 minut energicznie spacerować (jeśli na plecach będziesz miała 10-kilogramowy plecak - potrzebne będzie ci tylko 10 minut), przez 50 minut grać w kręgle, 33 minuty ćwiczyć tai-chi. Na pływalni - 8 minut pływać kraulem bądź 10 minut na plecach. Jeśli wybierzesz gimnastykę w wodzie, na spalenie 100 kcal potrzebne ci będzie 14 minut.

Mleko zamiast śmietanki, ketchup zamiast majonezu, pasta pomidorowa zamiast masła i margaryny... Praktycznie w każdej sytuacji możesz sięgnąć po niskokaloryczny zamiennik w miejsce tradycyjnego składnika.

Karolina Porecka

„Farmacja i Ja”, październik 2008

Komentarze czytelników (0)
« poprzedni Profilaktyka (83 z 99) następny »
« poprzedni Profilaktyka (83 z 99) następny »
  • Ostatnio dodane
  • Najczęściej czytane

Mapa farmaceutów

Masz aptekę,
hurtownię leków?
Dodaj swoją lokalizację
na naszej interaktywnej
mapie.

Wyślij e-kartkę...

swojej rodzinie,
znajomym, bliskim
i współpracownikom...
a może nam?
1 2